woensdag 4 december 2013

Hij komt, hij komt...

Ik sta er ieder jaar weer van te kijken hoeveel spanning de komst van Sinterklaas met zich mee brengt. Al bij binnenkomst om half 9, hoor je de kleuters tegen hun papa op mama babbelen over schoencadeautjes en knutselwerkjes. Vanuit de klaslokalen hoor je de zeer bekende liedjes klinken en zelfs als je het in de bovenbouw over Sinterklaas en zwarte Piet hebt, kunnen ze hun kriebels niet onderdrukken. Heerlijk! Ik geniet ervan! Daarom had ik ook veel zin in de lessen die ik voor dit jaar had bedacht.
In groep 1/2 hebben we eens goed naar de stoomboot gekeken die ik had meegenomen. Op de boot stonden allemaal pieten. We hebben gekeken naar wat ze goed konden. Er waren kunstjespieten, bakpieten, inpakpieten en natuurlijk leespieten! Ook het paard van Sinterklaas stond op de boot. Alleen de belangrijkste persoon stond niet op de boot! WAAR WAS SINTERKLAAS?!?
In het boek dat ik had meegenomen konden we het antwoord vinden. Ze waren Sinterklaas vergeten. We bedachten allemaal goede manieren om sinterklaas toch nog op de boot te laten komen.
En vorige weke had juf Heidi haar verlanglijst meegenomen. Die was laaaaaaaaaannnnnnngggg! Net als de lijst van Pom Ti Dom.

In groep 3/4 hebben we erg gelachen om het verhaal ‘Kijk uit Sint!’. De sint deed hele rare dingen, omdat hij het niet meer zo goed zag. Hij las verkeerde namen op, hij ging bovenop een kind zitten en achterstevoren op zijn paard. Het was een heel grappig verhaal. Ook hebben we zelf nog mooie brillen gemaakt. En we hebben gekeken naar welke bril er het beste bij juf Heidi past.
In groep 5/6 hadden we een serieuzer onderwerp, namelijk de crisis. Dit werd wel op een hele leuke manier verteld in een sinterklaasverhaal. Sinterklaas mocht niet meer zoveel geld uitgeven. Hij moest bezuinigen. Maar zelfs toen had hij nog te weinig geld en ging iets verkopen.. namelijk zijn eigen Amerigo. We hebben gepraat over wat een crisis inhoudt en hoe je er mee om kan gaan. We hebben het gehad over sparen en zakgeld. Uiteindelijk hebben we nog even gedanst op de Zwarte Pietenstijl, want de Japanner uit het boek, Mister Moto, leek wel erg veel op de beroemde Psy van Gangnam style.
In de groepen 7/8 heb ik mogen genieten van fantastische griezelverhalen. In de klas hadden we tweetallen gemaakt. Eén leerling las het verhaal voor en de andere leerling ondersteunde het verhaal met de spannende geluiden op de Ipad. Dit ging erg goed! De fantasie van de kinderen was enorm groot en er zitten echt schrijftalentjes bij! De kinderen gaven aan erg genoten te hebben van het thema Gruweleuk! In sommige klassen waren we al vrij vlot klaar met het presenteren van de griezelverhalen. Daar hebben we deze periode afgesloten met het grappige verhaal over Sinterklaas en de Kerstman; Het geheim van Sinterklaas.
Ieder jaar kijk ik vol verwachting uit naar deze periode. Met mijn ogen goed open moet ik er van genieten, want voor je het weet zit het er al weer op. Maar het leukste moet nog komen..pakjesavond.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten