vrijdag 13 december 2013

Boeken zoeken......boeken boeken en nog eens boeken

Boeken zoeken valt voor VMBO-ers niet altijd mee. Je hoort opmerkingen als :
. ik hou helemáál niet van lezen
. lezen is saaiiii
. er zijn zoveel boeken, ik weet niet wat ik leuk vind
. er staan alleen maar letters in
. dit zijn boeken voor meisjes
........................

En laten wij als leesconsulenten lezen nou juist LEUK vinden en dit ook over willen dragen aan de leerlingen die wij voorbij zien komen in de Bibliotheek en op school! Laten zien dat lezen moet, maar dat iets wat moet ook leesPLEZIER kan opleveren.


In Zierikzee zijn de brugklassers van Pontes allemaal op biebbezoek geweest. Het Moordspel Who-dunnit is gespeeld en pasjes zijn uitgereikt. En nu het vervolg:
Biebinstructie:
Hoe zoek ik in de bieb: duik ik meteen de kast in of is het misschien handig om de catalogus te gebruiken?
Zoeken op titel, auteur, onderwerp en heel gericht zoeken binnen de eigen bibliotheek, Zierikzee. Want voor de argumentatie dat dat héél véél zoektijd scheelt, staan deze leerlingen zeker wel open.
En dan heb ik een titel in mijn hoofd, en dan is het er niet..... reserveren is ook te leren en handig!
Hoe werkt de selfservice en hoe kan ik met mijn pasje vanaf thuis bibliotheekzaken regelen?
De website  Bibliotheek Oosterschelde : wat een ontdekking! Ook deze leerlingen van de computergeneratie vinden het erg leuk om te zoeken op de site. Er is veel op te zien en ze vinden het een leuke moderne site, vooral door de vele foto's en afbeeldingen. "Cool" hoorde ik zelfs.

Na de biebinstructieles gaan ze gewapend met hun pas, op zoek naar een goed boek. Afspraak is: zonder boek gaat niemand de deur uit! Eerst nog wat lacherig en chaotisch, maar al snel duiken ze tussen de boeken (B,C en D/Young). Moeilijkheidsgraad, niveau's en vooral interesses wisselen heel erg binnen deze groep leerlingen. Sommige (dyslectische) leerlingen zoeken tussen de MLP/Makkelijk Lezen boekjes en anderen vragen of informatieve boeken ook mogen. Als er maar gelezen wordt, want: Meer lezen, beter in taal


Geen opmerkingen:

Een reactie posten