maandag 10 september 2012

Bibliothecaressen huilen niet….

Als je in alle groepen van verschillende scholen komt, dan weet je ongeveer wel welke boeken er leven bij die kinderen.  Zo ook in de bovenbouw.  Boeken uit de series ‘Leven van een loser’, ‘De grijze jager’, ‘Dummie de mummie’  en ‘De wilde kippenclub’ zijn op dit moment heel populair.  Natuurlijk draag je als leesjuf verschillende titels aan, maar er zijn er altijd een paar die de biebkast uit vliegen en die je heel vaak moet reserveren. Dit is nu het geval met het boek van Jacques Vriens ‘Achtste groepers huilen niet’.  Het boek dat voor het eerst uitkwam in 1999, is pas verfilmd en weer helemaal populair. “Jacques Vriens is ook heel even te zien in de film, juf!”
Het boek vertelt het verhaal van Akkie, een stoer meisje uit groep 8, dat ernstig ziek wordt.  De hele klas leeft met haar mee.  Jacques Vriens heeft het zelf meegemaakt toen hij leraar was in groep 8, alleen heette Akkie in het echt Anke. 
Voor mij was het ook al weer een tijdje geleden dat ik het boek had gelezen en ik besloot het te luisteren in de auto, voordat ik de film zou kijken.  Akkie zegt heel stoer ‘Achtste groepers huilen niet’, maar er rollen toch een paar tranen over haar wangen. Net als bij mij…..
Goed nieuws voor fans van deze schrijver, hij gaat het ook over dit boek hebben als hij 10 oktober in Heinkenszand 2 shows geeft.

1 opmerking: