woensdag 30 januari 2013

Weer een maand vol fantastische dingen!

De maand januari is voor scholen een drukke maand vol met Cito’s en andere druktes. Het is dan ook heerlijk voor de kinderen om even een half uurtje tussendoor te kunnen ontspannen en te genieten van de (voorlees)lessen. Ook deze periode werken we rondom verschillende thema’s.
In de bovenbouw op de Moolhoek werken we rondom stripboeken. We hebben al een wedstrijd gedaan wie de grootste stripfigurenkenner van de klas is, we hebben de geschiedenis bekeken en we hebben de tas met stripboeken die ik had meegenomen uitgeplozen en verdeeld. Afgelopen week  hadden we even een tussenstop op met alle kinderen van groep 4 t/m 8 de Monitor van de Bibliotheek op school in te vullen. Omdat er zoveel groepen waren hebben twee meiden van groep 8 me geholpen door het ’s middags zelf nog met twee klassen in te vullen. Helemaal super! De Monitor is door bijna alle scholen waar ik les geef ingevuld. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de resultaten.
Op het Honk en de Horizon hebben we het in groep 5 en 6 over Akelig brave en lekker stoute kinderen. We hebben een quiz gespeeld waarbij de kinderen moesten raden over welke figuren het ging en deze week heb ik ze laten genieten van het verhaal van Dr. Proktors Schetenpoeder en Stijn uitvinder. Zelf kwamen we ook met fantastische uitvindingen!
In de groepen 7 en 8 van de Horizon stappen we in de geweldige sprookjeswereld die anders wordt verteld dan ze gewend zijn. Ze vinden het geweldig! Vorige week vertelde ik het verhaal van roodkapje. Ik heb ook het prentenboek ‘De slimste’ voorgelezen. Dit vonden ze erg grappig. Deze week werd ik door de groep verrast met een ingestudeerde rap uit het boek ‘Roodkapje was een toffe meid’. GEWELDIG!



Bij de Wiekslag zijn de klassen van groep 1 t/m 5 langzamerhand aan het veranderen tot kunsthal. We werken al een aantal weken samen rondom het thema Kunst en de kinderen hebben al heel erg veel gezien, gehoord en geleerd. Dinsdag hebben we het in groep 1/2 over het museum gehad. De kinderen hadden ook een eigen museum gemaakt. Ook hebben we het al gehad over verschillende kunstwerken, zoals schilderijen, de kunstwerken van kippetje en het beeldhouwwerk van de koningin die niet kon kiezen. Na het luisteren van het voorgelezen verhaal zijn de kinderen zelf aan de slag gegaan met een kunstvorm.





In groep 4/5 zijn al verschillende kunstenaars aan bod gekomen. Leonardo da Vinci, waarbij we het in het speciaal over de Mona Lisa hebben gehad, Christo, Mondriaan en nog veel meer. De afgelopen twee weken stonden in het teken van Keith Haring. We hebben heel gericht naar zijn kunst gekeken. Uiteindelijk hebben de kinderen zelf een Keith Haring gemaakt op doek. Hij is nog niet helemaal klaar, maar het ziet er nu al fantastisch uit!



In groep 6/7/8 zitten we in een virtuele wereld van Leesavatar. Iedere leerling heeft zijn eigen avatar gemaakt. Na het lezen van een boek mogen ze hun avatar aanvullen met een leuk attribuut. Ze zijn gemotiveerd om te lezen, want ze willen natuurlijk een zo spectaculair mogelijke avatar.




Op de Reigersberg werken we ook aan verschillende projecten. Bij groep 1/2 wordt er gewerkt rondom het thema ‘Kleding’. Hier heb ik mijn lessen op aangesloten, want er zijn geweldige boeken over kleding te vinden. Zo hebben we al gelezen over de broek van big, de lievelingstrui van muis en de juffrouw Julia’s jaszakken. Na het voorlezen doen we meestal nog een leuk spelletje dat goed bij het verhaal aansluit. Zo had ik mijn eigen lange rode jas meegenomen. In mijn jaszakken had ik van alles gestopt. Een leerling mocht mijn jas aan en iets uit mijn jaszak pakken. Daarna bekeken we het en vertelden we wat het was en waar je het voor kan gebruiken.





In groep 3/4 hebben we het ook over Akelig braaf en lekker stout. De kinderen hebben thuis gevraagd of hun papa’s en mama’s vroeger lief of stout waren. Ik kreeg hele grote verhalen over de liefste of stoutste dingen ze die gedaan hadden. Daarna heb ik voorgelezen uit Stoute Hendrik en Floddertje.
In groep 6/7/8 duiken we ook in de wereld van de sprookjes. Eén leerling verraste me door twee hele oude boeken van thuis mee te nemen van Hans Christian Anderson en de Gebroeders Grimm. Ze zagen er nog prachtig uit.



Ik vind het super dat de onderwerpen zo leven in de groepen en dat ze zich even lekker kunnen ontspannen als ik in de klas kom.
Natuurlijk heb ik ook nog groepsbezoeken gehad. De kinderen waren weer erg fanatiek op zoek naar de eindbestemming van de biebexpeditie.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten