zondag 25 mei 2014

Project "p" in de bieb


Het gebeurt echt overal; basisscholen, in het middelbaar onderwijs, op sportclubs en zelfs op de werkvloer. PESTEN! Het is tegenwoordig een "hot item". En terecht! Want wat moet het afschuwelijk zijn om elke dag buitengesloten, genegeerd of aangevallen te worden. Voor de bovenbouw is de, onlangs bekroonde, film "spijt" een mooi uitgangspunt om dit onderwerp onder de aandacht te brengen.
Met een groep 8 van 1 van mijn dbos-scholen bespreek ik de film en het verhaal. Drie vragen komen elke les weer terug:wat vind je ervan? Wie herkent dit? En wat zou jij doen?

Dat pesten niet "leeftijdsgebonden" is, bleek uit een gesprek dat ik had met een juf op 1 van mijn scholen; over 5-jarigen die klasgenoten structureel buitensluiten. Ik zag daarin de uitdaging om een pest-project voor kleuters te maken. Het boek "boekenliefje" was het uitgangspunt. Elke week vond ik een nare brief van een onbekende; het boekend(l)iefje. Samen met de kinderen schreef ik een aardige brief terug naar het wezentje. Wij probeerden hem, op die manier, te laten zien dat aardig zijn loont. Na de brieven volgde een verhaal zoals "kikker en de vreemdeling" of "hou op met pesten". De les werd afgesloten met een positief spel:een kind in het zonnetje zetten of elkaar complimenten geven. Nadat de brieven en verhalen in de bieb bekeken en besproken waren, vormden ze het uitgangspunt voor kringgesprekken in de klas.
Op een middag kwam er een kind naar school met een zelfgemaakte brief. De kleuter had een brief geplakt van uitgeknipte lettertjes. Het was een aardige brief voor een kind dat haar gepest had.
Zo liet ze zien hoe het ook kon. Net zoals we in de bieb gedaan hadden met het boekendiefje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten