donderdag 5 juli 2012

Schaduwlezen op een overvol strand


Voor veel mensen moet de vakantie nog beginnen, voor anderen zit het er alweer op, ook voor mij. Onze reis voerde dit jaar naar het prachtige Sicilië, een bestemming die ik iedereen kan aanbevelen.

De beroepsdeformatie zorgt er voor dat ik tijdens vakanties meestal ook even de plaatselijke bibliotheek bezoek. Ik ben altijd nieuwsgierig naar de manier van werken in andere landen. Een studie maak ik daar niet van, maar ik vind het altijd wel aardig om ter plekke een paar foto's te nemen. Dit jaar kwam dat er niet van. In Palermo stuitten we weliswaar op een imposante provinciale bibliotheek, maar die bleek toch wat hoogdrempelig. Je mocht pas door de detectiepoortjes als je de beschikking had over een ledenpas. Dat vonden we te veel moeite, ook al bood het gebouw aangename verkoeling op die snikhete dag.

Daarom deze keer een alternatief beeld, van een onbekende, lezende vrouw. Op zeker moment bezochten we een mooi klein strand in het natuurreservaat Zingaro. Op dat strandje was slechts één smalle strook schaduw te vinden, pal onder de rotsen die de baai omringden. De vrouw op de foto stond daar bijna een uur op haar gemakje een tijdschrift te lezen. Alle strandgeluiden leken volledig aan haar voorbij te gaan. We vonden dat een mooi beeld. Mensen creëren hun eigen leestafels, zelfs als ze niet kunnen zitten, zelfs op een oververhit en overvol strand. De bibliotheek is overal, als je het maar wilt zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten