zondag 10 juni 2012

De klant aan het woord, deel 5: Heleen de Vries over haar nieuwe e-reader



In de bibliotheekwereld praten we heel vaak over onze doelgroepen maar tegelijkertijd laten we onze klanten niet zo vaak aan het woord op onze websites. En dat terwijl het onze vrienden zijn! Het lijkt ons een goed idee om daar verandering in te brengen. Vandaag de eerste bijdrage van wat hopelijk een mooie reeks wordt: De klant aan het woord. Aan het woord komt Heleen de Vries, een vaste klant van onze vestiging in Zierikzee. Heleen omschrijft zichzelf als 'moeder, oma en bemoeial' en als iemand die dol is op lezen. Het interessante is dat Heleen de overstap naar digitaal lezen jaren terug al maakte. Hierbij haar vijfde verhaal:

Gisteren met kleinzoon Bruno naar de verschrikkelijk grote elektronicaboer geweest om eindelijk mijn nieuwe e-reader op te halen. Uiteraard eerst zéér ongezond gelunched bij de vreselijk Goese McD. Hij was uiteraard uitermate happy!
Goed, daarna de reis voortgezet richting Middelburg in een enorme plensbui, met bijna geen zicht. Na de bui was de weg een 'Grande Splash': enorme opspattende waterpartijen, prachtig! Tegen de tijd dat ik mijn camera uit mijn tas had gefrummeld kwamen we op zoab terecht. Tragisch, daar zijn dus geen beelden van.

Middelburg dus. Eerst melden bij de klantenservice met het heen en weerverhaal via email. In eerste instantie kreeg ik de keus tussen een cadeaubon of geld terug, of een nieuwe kiezen en bijbetalen omdat die van mij uit de collectie was gehaald. Ha! Dan hebben ze aan mij een verkeerde. Ik wil gewoon weer een e-reader voor hetzelfde bedrag als waar ik de vorige voor had aangeschaft, punt! Dat is gelukt. Maar denk je dat je er dan bent? Oh nee! Dan gaan ze controleren of hij wel betaald was. Hè? Dat gaat per computer. Uiteraard vloog de server eruit en kon er niets gecontroleerd worden (Murphy). Heen en weer gepraat, zo van: "kom ik helemaal uit Zierikzee, blablabla". Alle begrip, maar…..om een lang verhaal kort te maken, de (overigens aardige) man van de klantenservice ging naar de betreffende afdeling om met de vervanger van de man waar ik de correspondentie mee gevoerd had te babbelen. Of wij maar wilden wachten. Tuurlijk, met koffie (ik) en water (kleinzoon) zijn wij tevreden gaan zitten.

Hij komt terug met een tevreden grijns: het is gelukt! Ik denk natuurlijk: "joepie, nu gaat het gebeuren". Mooi niet! Eerst nog een tussenafdeling om een cadeaubon te laten schrijven van het oorspronkelijke aankoopbedrag, met brief en uitleg en dan naar de afdeling. Ook daar liep het niet echt soepel maar uiteindelijk werd er een geheel andere, met veel meer functies ingepakt en mochten we met aangepaste bon en cadeaubon naar de kassa. Na een dik uur stonden we weer buiten. Allemachtig, je moet er wat voor over hebben. Maar ik heb 'm nu en ik ben volbloed tevreden.Na deze enerverende middagvulling zijn we even naar de ‘dijk’ gegaan om daar bijna afgewaaid te worden. Het was een fantastische middag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten