maandag 25 november 2013

Met plezier en trots terugkijken

Sinds april 2010 werk ik, drie dagen, als leesconsulent in de brede school van Sint-Annaland.
1 van de eerste stappen van bibliotheek Oosterschelde richting "inzetten op de jeugd".
Deze manier van werken was voor iedereen heel nieuw en in het begin was het uitproberen en aftasten.
Wat kunnen we van elkaar verwachten en wat kunnen/mogen we aan elkaar vragen?
Inmiddels zijn we bijna 4 jaar verder en ik kan en wil met trots zeggen dat we (leerkrachten, leidsters, kinderen en bieb) iets heel moois hebben neergezet.
Dat ook gemeenteraad in Tholen deze mening deelt blijkt uit het feit dat "Sint Annaland" regelmatig als voorbeeld genoemd wordt. Zo is de gemeente Kapelle al een keer komen kijken want ook zij werken aan een brede school met bieb.
En vorig jaar kregen we bezoek van een bus vol beleidsmakers uit verschillende delen van het land.
Wethouder van Dis heeft daar een mooi "praatje" gehouden over de brede school.
Het lijkt me ook dat je als vertegenwoordiger van de gemeenteraad er trots op bent dat jouw beleid zoveel mensen aanspreekt en dat de uitvoering ervan voor velen als sjabloon voor hun toekomst dient.

Ik ben vooral trots op wat de bieb voor de kinderen is gaan betekenen.
Ik heb kinderen zien veranderen van niet-lezers tot regelmatige en veel-lezers.
Ik heb kinderen een voorkeur zien ontwikkelen voor een schrijver of een genre.
Er zijn kinderen die een wensenlijstje maken en vragen of ik een bepaald boek voor ze kan reserveren.
Zelfs mijn auto wordt in de gaten gehouden want als die er staat dan kunnen ze :"yes", naar de bieb.

1 van de mooiste complimenten kreeg ik vorige week toen een peuter zich wat zorgen maakte.
Hij werd namelijk 4 jaar en mocht naar groep 1. Maar ging je in groep 1 nog wel naar de bieb?
Toen de juffen hem vertelde dat ook groep 1 naar de bieb ging, was het goed. Hij zit nu met een gerust hart op de basisschool.

We zijn nu bijna 4 jaar verder en er is al veel bereikt maar dat wil nog niet zeggen dat we "klaar" zijn.
Nog lang niet zelfs! Met z'n allen blijven we ontwikkelen en schaven om iets heel moois nog mooier en beter te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten