donderdag 19 september 2013

Inspiratie




Woensdagmiddag 18 september was ik aanwezig tijdens een miniconferentie van Bibliotheek Oosterschelde, met als thema :  Ïk lees mijn wereld". Met sprekers als Eppo van Nispen tot Sevenaer (directeur CPNB), Jessica en Heidi (leesconsulenten Bibliotheek Oosterschelde), en  Edwin de Kort (omroep Zeeland).
Eppo van Nispen tot Sevenaer wist het publiek aan zich te binden door een geanimeerd betoog te houden over het belang van lezen. Met de nodige humor, maar ook met rake opmerkingen die je weer even aan het denken zetten. Leuk om te horen dat blijkt dat wanneer vaders hun kinderen voorlezen dit de meeste impact heeft op de kinderen. Jannie van Vugt (directeur Bibliotheek Oosterschelde) las het hier onderstaande gedicht voor:

Sonnet voor 456 letters

En hier gebeurt het allemaal: vanbinnen
liggen de zinnen doodstil ingeklapt
als chromosomen, diep onder mijn kaft.
Ze wachten op een oog om te beginnen.

U leest - en loom weet zich een vers te ontspinnen.
Het was een val, u bent erin getrapt.
Geen geld of eeuwigheid wordt u verschaft.
Hooguit een ander heeft hier bij te winnen.

Andermans letters kapen uw gedachten:
mijn minutieus verzonnen DNA
heeft uit het niets al wat bestaat onttroond.

Mijn lichaam fonkelt op geroofde krachten.
Voel hoe ik groei en blakend openga.
Wie leest, wordt door het leven zelf bewoond.

Ramsey Nasr

Wat kun je hier nog aan toevoegen....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten