zondag 3 juni 2012

De klant aan het woord, deel 4: Heleen de Vries over de toegankelijkheid van bibliotheken



In de bibliotheekwereld praten we heel vaak over onze doelgroepen maar tegelijkertijd laten we onze klanten niet zo vaak aan het woord op onze websites. En dat terwijl het onze vrienden zijn! Het lijkt ons een goed idee om daar verandering in te brengen. Vandaag de eerste bijdrage van wat hopelijk een mooie reeks wordt: De klant aan het woord. Aan het woord komt Heleen de Vries, een vaste klant van onze vestiging in Zierikzee. Heleen omschrijft zichzelf als 'moeder, oma en bemoeial' en als iemand die dol is op lezen. Het interessante is dat Heleen de overstap naar digitaal lezen jaren terug al maakte. Hierbij haar vierde verhaal:

Als levenslang lezer sta je niet altijd stil bij  de mogelijkheden van de bibliotheek, of, eigenlijk, onmogelijkheden. Zoals de Provincie die in subsidies wil snijden en daarmee een grote groep mensen raakt. Zoals bijvoorbeeld lezers. Maar daar houdt het niet op, oh nee!

Het Klaverblad, waar ik in het bestuur patiĆ«ntebelangen zit, zou met ingang van 2013 totaal geen subsidie meer krijgen, dit is nu even van de baan. Voor hoe lang? Geen idee! Vorige week zaten we als werkgroep inclusie bij elkaar. Inclusie is een mooie uitdrukking die in dit verband wil zeggen dat iedereen, niemand uitgezonderd, mee moet kunnen doen aan als maatschappelijk en cultureel bestaande dagelijkse zaken. Hierbij kwam de bibliotheek ook ter sprake. Als notoire bibliotheekganger spitste ik uiteraard m’n oren en rolde bijna letterlijk van mijn stoel. Iets waar ook ik nooit bij stilgestaan heb is de volwaardige toegankelijkheid van de bieb. Ik kan er toch ook gewoon in?

Dat blijkt dus niet te kloppen! Schok! Een leidster van licht-  en zwaarder verstandelijk beperkten, vertelde dat cliĆ«nten de weg niet kan vinden in de bibliotheek. Achteraf logisch. Ze kwam met een voorstel om een eenvoudig wegwijzersysteem te implementeren, zodat ook deze mensen zelfstandig hun boeken kunnen vinden. Dit kan toch niet moeilijk zijn? Er kan eventueel overlegd worden met betrokken instanties.
Al filosoferend kwam ik er achter dat het niet zo vanzelfsprekend is om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij, terwijl dit toch een speerpunt was van de voorbije regering. Maar we weten dat het een regering was van alleen maar volzinnen zonder inhoud, nou ja, vind ik dan.

Wordt het geen tijd om daar eens wat meer over na te gaan denken? Er is nog zoveel te bereiken op het gebied van toegankelijkheid, ongeacht beperking. Ik denk er in ieder geval wel aan, moet wel, omdat ik zelf ook zo mijn beperkingen heb. Dan kijk je al anders tegen zaken aan en denk verder dan een ‘gezond’ mens.

En zo kom je weer bij de Provincie die subsidies wil korten dan wel afschaffen. De economie en het toerisme worden de speerpunten!  Alsof er geen mensen in de provincie wonen, alleen maar middenstanders en andere grootgrutters! Het is te hopen dat deze provincie op zijn, dan wel haar, schreden terugkeert en leert luisteren en kijken wat de gewone en ongewone inwoners belangrijk vinden.
En dan heb ik het nog maar over twee gesubsidieerde instellingen gehad! De bibliotheek en het Klaverblad! Ik word hier zo moe en tegelijkertijd opstandig van!

Foto: Bibliotheek Heinkenszand

Geen opmerkingen:

Een reactie posten