woensdag 30 mei 2012

Brede School Congres Utrecht Maurice de Hond

Op 23 mei werd de jaarlijkse Brede School Congres in Utrecht georganiseerd. Het thema van dit jaar was Nieuwe Tijden. Voor mij de eerste keer dat ik dit evenement met diverse Zeeuwse collega's bezocht. Het viel me alleen vies tegen dat de bibliotheekwereld erg ondervertegenwoordigd was op dit congres.
Op het congres waren verschillende interessante sprekers. De spreker waar ik een deel van mijn lunch aan opgeofferd heb, en waar ik geen spijt van kreeg, was Maurice de Hond. Zijn zin "Mijn dochter van drie is zich perfect aan het voorbereiden voor school maar is school zich wel perfect aan het voorbereiden voor mijn dochter" kon ik alleen maar onderstrepen. De digitale kloof tussen leerlingen, leerkrachten en lesmateriaal blijft groot. In de periode dat ik voor de klas stond merkte ik al allerlei weerstanden en die zijn er nog steeds. Met mijn klas had ik een (afgeschermde) Hyves pagina, sociale media stond toen nog in de kinderschoenen, aangemaakt. Alle leerlingen waren vriend en wat bijzonder was bijna alle ouders ook. Via de Hyves pagina werden leerlingen en ouders op de hoogte gehouden van alles wat er in de klas gebeurde. Huiswerk stond erop, foto's van allerlei activiteiten, filmpjes over onderwerpen waar we mee bezig waren, kortom de ouderbetrokkenheid was erg groot. Helaas was onwetendheid toen al een factor en kwamen er kritische vragen van bovenschools management maar door te laten zien wat het inhield sloegen de kritische geluiden om in een positief geluid. Tegenwoordig speelt de discussie nog steeds. Wel of geen sociale media inzetten in de klas, mobieltjes wat doen we er mee en ga zo maar door. Als MediaCoach kan ik als advies geven verbiedt het niet maar gebruik de mogelijkheden. Verdiep je in de leefwereld van je leerlingen en begeleid hun erbij. Geef zelf het goede voorbeeld.

Het betoog van Maurice de Hond heeft mij alleen gesterkt dat ik met M@pp (Mediawijs met een App) helemaal op de goede weg zit. Ik ga me inzetten om volgend schooljaar een pilot te starten met lessen Mediawijsheid met de iPad in de klas. Laten we dan vooral als bibliotheek het goede voorbeeld geven.

En om af te sluiten met Maurice de Hond:
"Omdat het niet zo mag zijn dat een overgrote deel wat in de virtuele wereld gebeurt, buiten school alleen maar gebeurt. Alsof het niet relevant is. Ze hoeven het niet op school te doen dat doen ze thuis wel, waarom is de leerplicht dan nog?"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten