dinsdag 24 april 2012

De Zuurtjes van Jaap Robben en Benjamin Leroy


Het boek De Zuurtjes kende ik nog niet, maar ik ben nu helemaal fan! Jaap Robben en Benjamin Leroy waren de afsluiting van de Kennisdag van Cubiss. Ik wist niet wat ik er van moest verwachten maar ik heb me rot gelachen. Wat een leuk boek, ook voor volwassenen. Iedere leerkacht zou het eigenlijk in de klas moeten hebben en op een dag dat alles niet zo lekker loopt uit gaan voorlezen. De sfeer in de klas zal zichtbaar verbeteren. De Zuurtjes vertelt het verhaal over twee broers. De vraag is natuurlijk, waarom zijn die broers zo zuur. Zijn ze dat altijd geweest, of is er misschien iets gebeurd waardoor ze zo nors en vrekkig zijn geworden? Op een dag krijgen ze post en hun rustige leventje wordt op zijn kop gezet. Jaap Robben vertelt het op een bijzondere manier en wordt ondersteunt door tekenaar Benjamin Leroy. Ik ben nu al benieuwd naar hun nieuwe dichtbundel "Als iemand ooit mijn botjes vindt" dat in september 2012 verschijnt. Al een klein voorproefje.

Graveeltje

Zijn leven is saai als een steen.

Eén dag als een graveeltje
en je verveelt je meteen.

Het enige diertje op aarde 
dat niet kan bewegen.

Ligt dagen op straten te wachten 

in de hoop op een bezem
die hem verder wil vegen.

Dus wil je dit arme diertje 
iets laten beleven
dan kun je ‘m het beste 
een rotschop geven.

Jaap Robben 

Mocht je een van hun voorstellingen willen boeken dan kun je contact opnemen met SSS.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten