zaterdag 28 april 2012

De klant aan het woord, deel 2: Heleen de Vries over copyright en falende hardware




In de bibliotheekwereld praten we heel vaak over onze doelgroepen maar tegelijkertijd laten we onze klanten niet zo vaak aan het woord op onze websites. En dat terwijl het onze vrienden zijn! Het lijkt ons een goed idee om daar verandering in te brengen. Vandaag de eerste bijdrage van wat hopelijk een mooie reeks wordt: De klant aan het woord. Aan het woord komt Heleen de Vries, een vaste klant van onze vestiging in Zierikzee. Heleen omschrijft zichzelf als 'moeder, oma en bemoeial' en als iemand die dol is op lezen. Het interessante is dat Heleen de overstap naar digitaal lezen jaren terug al maakte. Hierbij haar tweede verhaal:

Een kleine twee weken geleden had ik een gesprek met de regiomanager van onze lokale bibliotheek. Uiteraard naar aanleiding van het onderwerp e-readen en hoe de stand van zaken nu precies was.
Onder het genot van een bak koffie werd al snel duidelijk dat de materie niet zo eenvoudig was als ik met mijn simpele gedachtengang dacht. We beginnen:

a) De regering heeft hier (ook) alweer wat in de melk te brokkelen, jawel! (uiteraard daarna een gezellig onderonsje over de politiek, dat is inmiddels ook al achterhaald na de grote val van! Dat kan alleen maar beter worden (hoop je dan) Ik moet zeggen dat de grote klap bij mij een lichte, nou ja, enorme, jubelstemming teweeg bracht!

b) Uiteraard de uitgevers ook, die zich enorme zorgen maken over auteursrechten. Lichtelijk voorstelbaar, maar...

c) De kopieeractiviteiten van sommige klanten, illegaal dus.

d) Dan pas komen de schrijvers, die hebben dus blijkbaar niets of weinig te zeggen? Daar gaan de rechten toch naar toe zou je denken, goed, ook een percentage naar de uitgevers. Laten we de schrijvers eens vragen hoe zij er over denken?

Merkwaardig verhaal werd het. Waarom kon het ooit wel afgesproken worden met de muziekindustrie, CD's? Vervolgens met de filmindustrie, DVD's? Is dat dat zo wezenlijk anders dan een ordinair e-book? Blijkbaar wel.
Daar gaan mijn haren van overeind staan! Dat zal toch niet waar zijn! CD's en DVD's zijn net zo makkelijk te kopiëren als e-boeken, toch? Dus? Hè? Hoe zit het nu echt jongelui? Of is dit weer een te primitieve kijk op de zaken? Dat zal wel weer!

Goed, over tot de orde van de dag. Ik had het al gehad over mijn volmaakte a-technische kijk op zaken als e-readers enz. Daar kan mijn laptop aan toegevoegd worden. Die is anderhalve week naar de intensive care geweest na het spontaan wissen van (bijna) alle foto's! Hij is duidelijk weer terug anders had ik deze ongein niet kunnen typen.
Erger is dat hij niet zomaar terug is, de 'chirurg' heeft alle programma's gewist en geen back up gemaakt. (Kennen jullie de wet van Murphy? (Dat ben ik dus!)
Geen cameraconnectie, printerconnectie, geen Windows office, etc. Hoe krijg je het voor elkaar! Ik moet hem nog mailen maar ben nog te pissig om een 'normale' mail te sturen!

Een optimistische afsluiter: de printer- en cameraconnectie zijn weer geïnstalleerd, zo blond ben ik dus ook weer niet!

En nu weer lekker lezen! (In een gewoon boek, dat weer wel) Komende dinsdag met de e-reader terug naar de electronicagigant! Ik heb het garantiebewijs van m'n laptop kunnen plukken, dat weer wel.

Gerelateerd:
De klant aan het woord: Heleen de Vries over digitaal lezen

Afbeelding boekschilderij: Froot

Geen opmerkingen:

Een reactie posten