zondag 12 oktober 2014

Uiteindelijk toch feest

Natuurlijk wordt er op het eiland Tholen ook gefeest i.v.m. de 60e kinderboekenweek en de 20e christelijke kinderboekenmaand. Maar de start verliep wat "stroef". Er zat wat ruis op de lijn die eerst moest worden weggewerkt. "Die ruis" werd veroorzaakt door een bericht in de Eendrachtbode waarin stond dat er plannen waren om alle bieb-vestigingen op het eiland te sluiten.Veel kinderen van de brede school in Sint- Annaland maakten zich zorgen en kwamen met de vraag:" juf, gaat onze bieb ook dicht?" Na wat uitleg over bezuinigingen (en dus minder geld), plannen (maar nog geen besluit), ontstond er een soort "actie-sfeer" bij de kinderen. Zo moest er geld opgehaald worden (om het tekort aan te vullen) door een sponsorloop te organiseren (gelijk maar die woensdag van 15.00 tot 20.00 uur want dan konden de meeste kinderen wel). Er moesten brieven geschreven worden "want dit was oneerlijk". Kortom de "actie-storm" brak los. Allemaal heel lief en hartverwarmend!

 Maar ik was wel benieuwd waarom de kinderen de bieb zo graag willen houden. Naast "leuke boeken zoeken" en " lekker zelf kunnen kiezen wat je leuk vindt", hoorde ik  van 9-jarige een reden waar, mijns inziens, niemand omheen kan. Ze vertelde:" juf Monique, ik vind lezen best wel lastig en dan ga ik naar de bieb om boeken te zoeken. Want als ik oefen dan kan ik een beetje beter worden."
Daar heb ik niks meer aan toe te voegen!

Nadat we de eventuele sluitingsplannen goed hadden besproken, was het tijd om te "feesten".
Zo waren we blij voor boa dat hij een "boa-boom" kreeg. En verdiende de mol van Floor de prijs nadat hij de juf een "mollenkusje" had gegeven. Ook zijn er taarten geknutseld, wordles gemaakt en feestliedjes gezongen. Een kleuter was heel blij voor mij dat ik een uitnodiging had om naar de bruiloft van muis en egel te gaan. En begreep diezelfde kleuter heel goed dat muis "nee" had gezegd tegen pad ("hij is namelijk helemaal van spuug en hij eet vliegen. Dat is niet fijn voor muis".)
En kon de conclusie getrokken worden dat soep eten tijdens een chique diner veel tijd kost. Je moet het namelijk lepel voor lepel eten i.p.v. de soepkom aan je mond te zetten. Kortom het thema van de kinderboekenweek zorgde voor een feestje in onze bieb!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten